Langkau ke kandungan utama

Wacana Budak Jauh.....

Hari ke dua aku di Korea. Penat giler keje kat sini sbb terikut2 rentak cara kerja orang kat sini tapi walaupun penat terasa keseronokan bekerja dengan orang kat sini. Time kerja memang kerja sungguh2 dan bila cukup time untuk rehat akan terus pergi rehat tanpa ada sepatah perkataan nak tunggu sekejap. Itulah budaya masyarakat Korea yang terlalu taksub dengan kerja dan semangat ingin majukan negara. Adakah kita kat Malaysia macam tu? Tepuk dahi tanyerlah hidung. Bagi aku aku bila menjalani kehidupan disini baru 2 hari aku dah boleh mesra dengan diorang walaupun kadang2 masalah bahasa membataskan sedikit pemahaman antara 1 sama lain. Tapi yang bestnya walaupun masyarakat disini kurang untuk berbahasa inggeris, semangat ingin menyampaikan tu yang buat aku takjub. Memang mula2 aku jd blurrrr sampai tertanyer2 apalah yang mamat ni cakap ngan aku ni. Tapi dah 2 arini dah boleh paham lenggok gaya percakapan diorang tu.

Yang buat aku rasa respek ngan diorang ialah dalam bab kerja semua lapisan akan menyinsing lengan. Maksud aku Director pun pakai sarung tangan wat keje kat mesin. Kalaulah aku punya director perangai camni memang aku respek diorang sampai mati.

Cuaca disini musim panas tapi disebabkan ada taufan di Negara China, cuaca kat sini siang malam hujan. Yang bezanya, hujan di Malaysia sejuk tapi kat sini waktu hujan pun cuaca tetap rasa panas. Tak pernah aku rasa camni bila waktu hujan air cond kat bilik aku 18 darjah celcius. Memang terasa bahangnya bila tak pasang air cond.

Bangun pagi tadi pukul 4 lagi sebab waktu subuh masuk awal sangat. Pukul 3.30 dah waktu subuh. Jejak je pukul 5 pagi dah macam pukul 7 pagi kat Malaysia. Waktu naik matahari terlalu awal. Waktu dalam flight aritu aku konpius sebab jam baru pukul 6 pagi tapi cahaya matahri yang masuk melalui tingkap dah macam pukul 9 pagi. Punyalah panas. Tapi bila check2 balik ngan Jam pemberian Cayang aku tu barulah aku tau yang kat sini waktunya cepat dari Malaysia. Sangat berguna jam pemberian awak ni.

Turun je dari hotel pukul 9 pagi terus pegi sarapan. Makan telur goreng ngan kentang goreng. Hanya itu je yang aku mampu makan sebab yang lain-lain tu ada perkataan PORK... Nak tau apa pork tu bukak kamus cepat. Nak makan daging ngan ayam pun rasa was-was sebab entah sembelih entahkan tidak. Baik aku belasah ikan ngan seafood je lagi selamat. Perjalanan kitorang dari hotel ke tempat keje kompeni Korea tu yang uruskan. Memang betul2 datang sini untuk keje je. Yang lain2 diuruskan. Memang rasa mcam apa ntah. Rasa besor giler. Balik keje plak lewat... Selagi belum kul 9 malam jgn harap nak sampai hotel. Letih bangat. Plak tu balik hotel je sambung wat keje lagik. Aduiiiii... Ni yang tak best ni kalo pegi outstation tapi dah nama tanggungjawab buatlah jugak. Camnelah nak hadapi 5 hari lagi ni. Mesti naik muak tengok keje ni. Yang baiknya kat sini walaupun penat aku dapat belajar banyak skil2 dan ilmu baru dengan mamat Korea ni. Tak pernah aku belajar dan tau pun ilmu-ilmu ni sebelum ni. I'allah akan aku sampaikan segala ilmu yang aku ada ni pada semua kengkawan kat Malaysia tu. Tunggu je kepulangan Beta nnt. Jangan korang jadi muak plak tengok muka aku pasni sebab aku ada bawak banyak keje utk korang yang kat Malaysia tu. TUNGGU!!!!!....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rawatan STENT

Kuala Lumpur : Selaras usaha mengubati kardiovaskular yang menjadi antara penyumbang utama kematian di negara ini, Institut Jantung Negara (IJN) tampil dengan kaedah terbaru rawatan jantung koronari menerusi pengenalan stent terkini keluaran Axxess. Stent terbabit sebelum ini sudah digunakan secara meluas untuk merawat salur pembuluh darah lurus yang tersumbat, namun kini diperkenalkan khusus bagi rawatan salur bercabang. Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Tan Sri Dr Robaayah Zambahari berkata, beliau yakin kaedah itu selamat berdasarkan kejayaan terdahulu ke atas 557 pesakit yang terbukti mempamerkan perkembangan positif hasil implan dilakukan. Menurut beliau, rawatan stent itu juga sudah mendapat pengiktirafan antarabangsa pada April lalu menerusi CE mark dan Malaysia menjadi negara pertama di rantau Asia menggunakan kaedah itu. “Kita mengesyorkan pesakit menggunakan kaedah itu berbanding surgeri kerana ia lebih mudah, selain memberi hasil lebih baik namun bergantung kep

Convention Trip 2018

National Business Kick Off 2018 telah diadakan harini di KL Convention Center. Secara rasmi Convention Trip telah di'launch' tadi. Destinasi tahun 2019 ialah.... Elite Convention : Zurich, Switzerland Summit Convention : Rome, Italy Star Convention : Hokaido, Jepun Rising Star : Chiang Mai, Thailand Anda juga boleh jadi seperti saya bekerjaya dengan masa yang fleksibel, pendapatan tanpa had dan bernaung dibawah Imtiyaz Consultancy Sdn Bhd yang merupakan Agensi No 1 di AIA Berhad. Hubungi Sham 012-3412563 untuk temujanji sebagai Perunding Takaful di Imtiyaz Consultancy dan AIA Public Takaful Bhd. Anda yang menentukan masa depan anda! 

Fungsi 'Waiver Contributor' dan 'Waiver For Payor'

Nama diatas diatas ialah nama umum. Ada pelbagai nama kepada rider ini. Nama sebenar bergantung kepada setiap Pengendali Takaful. 1) Waiver Contributor 'Waiver contributor' ialah satu Rider atau Plan Tambahan yang di 'attach'kan ke dalam Plan Takaful anda. Rider ini berfungsi apabila anda selaku orang dilindungi mengalami salah satu daripada 2 situasi berikut iaitu: i) Sakit Kritikal ii) Hilang Upaya Kekal Sewaktu kita masih sihat dan ada pendapatan, InsyaAllah kita mampu membayar caruman kita. Tetapi apa akan jadi jika kita tidak mampu lagi untuk bekerja atau hilang pendapatan apabila ditimpa musibah. Apabila anda ditimpa 2 perkara diatas, caruman anda akan menjadi percuma tanpa memberi kesan kepada manfaat-manfaat yang lain seperti Medikal Kad.   2) Waiver For Payor Rider ini adalah untuk melindungi manfaat anak seandainya pembayar samaada ibu atau bapa yang menjadi Pemilik kepada Polisi anak itu ditimpa salah satu atau 3 perkara berikut